Misha Verbitsky (tiphareth) wrote, @ 2003-10-02 18:05:00 |
Current mood: | tired |
Current music: | Amon Duul II - LIVE IN TOKYO |
www.kurt-schwitters.org
Чудесный сайт художника Швиттерса, который делал скульптуры
из окурков. Гениальное
http://www.kurt-schwitters.org/
Швиттерс типа если кто не знает духовный отец индустриальной
культуры; мистик, ницшеанец и чуть ли не дада-фашист. Вот
про него смешная рецензия
http://www.fluxeuropa.com/kurt_schwitte
Доказывают, что Швиттерс был оккультист, консервативный
революционер и алхимик.
Из Швиттерса, между прочим, происходят названия
Merzbow (его главная работа называлась MERZBAU,
а Merz это слово, которое Швиттерс изобрел для обозначения
своего "искусства") и Lustmord.
По ссылке от regsha
regsha 2003-10-02 10:20 (link) | |
> чуть ли не дада-фашист Не мог бы ты расшифровать сей термин. Звучит почти как "алко-раста-скин". Насколько я в курсе, Швиттерс к фашизму достаточно равнодушен был. Он вообще был аполитичный художник. Впрочем, может, я чего-то и не знаю. (Reply to this) (Thread) |
tiphareth 2003-10-02 10:25 (link) | |
Ehto ne ya, ehto tetya tak dumaet, kotoraya pro nego knigu napisala. Some related to themes in the development of German cultural identity. Why Schwitters - an avowed modernist and internationalist - should want to accommodate the mythical wellsprings of the Volkische movement and German nationalism remains unclear. Gamard suggests that Schwitters was subverting this tradition through incorporation in his eclecticism, but one wonders whether his attitude to the struggle between Enlightenment Zivilisation and Spenglerian Kultur was rather more ambiguous. Like Worringer and the Conservative Revolutionaries, Schwitters appears to have shared an acute sense of ambivalence towards the socially disruptive effects of modernism that wracked Germany in the late nineteenth and early twentieth centuries. Takie dela Misha (Reply to this) (Parent) |
[ Home | Update Journal | Login/Logout | Browse Options | Site Map ]